Zgomote muzicale


Gusturile nu se discută şi prostia nu se confruntă. Cam aşa aş vedea muzica. Fiecare ascultă fix ce vrea, fiecare compune ce melodie îl duce capul. Rezultatul este redat prin melodii care pot fi ascultate şi după 50 de ani de la prima lor difuzare şi nişte cântece care se pot asculta prima dată în club şi a doua oară la beţie. Din capul locului mărturisesc că am ascultat şi o melodie numită şlagăr şi o îmbinare de sunete numită piesă din perioada asta. Colecţia personală include albume nemuritoare şi nişte deviaţii pe care la un moment dat, le apreciam. Din fericire, colecţia fiind atât de mare, ce e bun se ascultă foarte des, ce e prost, e lăsat în străfundurile unor foldere numerotate în mod aleator. Caz concret, scriu pe ritmurile unui Space Mix ’98 de la Modern Talking în care sunt mai toate melodiile lor nemuritoare şi cu toate că mixul în sine are deja 17 ani şi piesele din mix au aproape 30 şi ceva de ani, le pot asculta oricând. În drum spre muncă, i-am dat un play, la duş, când făceam o prăjitură. Au piesele alea, acel ceva care le fac audibile după atâtea ori. Şi apoi, există lăturile comerciale. Nu le înşir, să nu jignesc pe cineva fan al acestor interpreți, dar nu poţi aprecia un Queen sau un Elvis dacă nu ai şi dezastrele să le pună în valoare piesele.

În copilărie, eu şi muzica bună eram în termeni destui de vagi. Ascultam ca orice copil, clasicii din perioada respectivă, nişte 3 Sud Est, un Voltaj, nişte Animal X, poate nişte Eiffel 65 sau Antique. Cred că era şi ceva rock, dar foarte vag şi ăla destul de comercial. Nu mă afundam eu în toate albumele Queen sau Pink Floyd. Rămâneam la ce ascultă poporul pe la radio, ascult şi eu. Din fericire, s-a nimerit să fiu ascultător de Europa FM înainte să fiu ascultător de Radio 21 sau Kiss FM. Şi educaţia a început de acolo. Zgomotul a fost mai mărunt şi muzica a fost mai prezentă. După ce s-a inventat şi calculatorul în viaţa mea, muzica a început să fie o pledoarie pentru simţurile mele. Căutam fix ce îmi doream şi experimentam cu toate zgomotele posibile şi imposibile. Aşa m-am găsit să ascult rock foarte agresiv datorită colegilor mei în căutare de experienţe muzicale. Aşa m-am găsit să ascult house cu acelaşi ritm sau pop pe care acum greu îl ţin minte. Şi când a fost cazul să fiu curios, fără ajutor din afară, am căutat piese pe care le voiam, pe care le auzisem la radio. În fond, reveneam la origini şi tot ce a persistat în urechea mea când eram cu radioul deschis toată ziua, a continuat să fie ascultat, de data asta fără vreo limită sau vreo impunere din partea unui radio. Am ajuns să acumulez mii de melodii.

Şi tot ascultam, şi tot creşteam. Şi zgomotul devenea la fel de prezent ca muzica. Astăzi, stau să îmi aduc aminte ce ascultam şi în afară de albumele pe care le am şi acum prin hardul extern, ce erau piesele acelor vremuri, au rămas complet anonime. Şi din fericire, în timp, am acumulat piese şi albume care tot rămân prezente. Până la un moment dat, ştiam cine este Tudor Gheorghe, dar nu mă înduram să îl ascult. Ştiam cine este Clayderman, dar auzisem doar 2-3 piese de la el. Ştiam cine este Mozart, Beethoven, Handel, Dvorak, dar eram afon la capitolul audiţie. Acum, sunt mândru de mine că am fost curios, răbdător şi dornic să ascult tot felul de piese şi compoziţii. Pe lângă faptul că am altă stare scriitoricească, muncitorească şi sufletească, sunt şi deschis la ceva nou, indiferent dacă este o piesă dintr-un alt gen neascultat de mine până atunci. Aşa am ajuns la jazz, la duduk-ul armenian, la rock-ul din anii ’50, la muzica lăutărească veche din România.

Să pomenesc şi de zgomot. Din fericire, recunosc zgomotul dacă e prea ascultat de alţii sau apare din neant. Fiind şi cinefil în dezvoltare, coloanele sonore de la film îmi asigură destule motive să caut melodii şi artişti pe care nu i-aş fi ascultat. La fel şi coloanele sonore de la jocuri. Fiind curios din fire, dacă ceva mă gâdilă frumos la ureche, şansele să ascult albumul sau artistul sunt destul de mari. Dar am parte, mai degrabă din greşeală, şi de zgomote. Atunci când merg pe la evenimente unde nu am control asupra muzicii, mă trezesc cu manele. Sau cu ceva ce poate fi confundat cu scremete acompaniate de instrumente. Sau începe să cânte vreo trupă de adolescenţi produşi la scară industrială şi mă trăznește în moalele capului că dezastrele sunt recurente, doar că au alt chip şi în mare parte acelaşi mesaj. Dacă pentru mine, trupa Andre este o pată neagră în istoria mea muzicală, poate acum Ariana Grande sau Iggy Azaleea sunt pete la fel de negre. Sau la fel de comerciale, la fel de umflate cu pompa banilor băgaţi într-un produs de marketing.

Am noroc că ascult radio atunci când vreau şi fiind internetul mai omniprezent ca în vremurile FM-ului, mă pot feri de zgomote. Şi se întâmplă foarte rar, doar să fiu păcălit de vreun prieten care ascultă zgomote, să îmi bat joc de urechile mele. Şi totuşi, apreciez că tineretul, are şi gusturi bune. Când îi auzi că sunt fani Queen, Metallica, Pink Floyd sau Aerosmith, parcă zgomotul devine mai înfundat şi riff-urile de chitară îţi fac pielea de găină. Până la alte dezastre muzicale, să ne bucurăm de muzică. E singurul drog pe care îl recomand la orice vârstă. Numa’ să încerci mereu să schimbi genurile, să creezi o dependență mai diversă. Niciodată o minte închisă nu aduce beneficii. Cum nici o melodie proastă nu persistă prea mult în creier.

Lasă un răspuns

