Scrisoare din bun simţ.


Încep prin a-mi cere iertare pentru toţi oamenii care vor fi jigniţi de cele scrise. Continui prin a-i saluta pe oamenii care au rămas cu bunul simţ intact. Am refuzat să votez pentru că era aceeaşi scârbă făcută cu alte personaje. Mâine, o să votez. Scârba e tot acolo, dar e mult mai mică. E şi frică. Să nu iasă aceeaşi idee în faţă. Nu mă lupt cu omul, nu mă lupt cu defectele lui. Mă lupt cu ideea perpetuării lipsei de viitor. Vreau să aleg pentru când copiii mei vor merge la şcoală. Vreau să aleg pentru când părinţii mei se vor pensiona şi n-o să fie batjocoriţi cu nişte mărunţiş la pensie doar ca să li se ducă votul spre trecut. Vreau să aleg pentru că toţi aleg altfel. E o luptă între tot ce a fost, tot ce n-a fost bine, tot ce ne supără şi ceva ce vrem să se întâmple. Nu cred că e vreunul care candidează care o să ne facă pe toţi fericiţi. Dar e sigur unul, chiar doi, poate chiar toţi care ne vor dezamăgi dacă tot ce au promis că vor face va fi călcat în picioare de mirajul puterii. Îi cred. Să ştiu că sunt ciobanul peste cea mai simplă turmă de cetăţeni şi că îi pot dirija cu nişte bani atârnând în faţa lor, până şi eu aş lăsa tentaţia să îşi facă de cap.

Sunt de un sfert de veac viu în ţara mea. Am plecat în diferite ocazii prin alte ţări. Am revenit pentru că voiam mereu să revin, deşi eram obligat să revin. Ţara mea e mai bună ca altă ţară pentru că e a mea. Nu conţine oameni răi, nu conţine oameni proşti, nu conţine corupţie, nu conţine scârba care mă trimite la vot. Ţara mea are toate lucrurile şi toţi oamenii care mă fac să rămân aici. Familia, prietenii, colegii, priveliştea, mâncarea, obiceiurile. Nu mă numesc român, că puteam să fiu în altă ţară. Dar mă numesc cetăţeanul ţării mele pentru că încă sunt încăpăţânat şi nu plec de aici. Deşi după un sfert de veac, aş fi vrut să am o viaţă în plină dezvoltare, aş fi vrut să nu folosesc pila de unghii să ajung sus, nici cunoştinţele din afara şcolii să mă descurc şi nici relaţiile publice pentru a cunoaşte pe cineva care ştie pe cineva care să mă ştie şi pe mine. După un sfert de veac, tot poporul sătul sau dornic de altceva, caută altceva. Au votat părinţii noştri, bunicii noştri, prietenii noştri când s-a putut. Că trebuia, că era altul, că era acelaşi, dar parcă ar fi fost mai bine. Mereu s-a votat, dar niciodată nu s-a votat pentru unul, ci pentru ca altul să nu iasă. Şi e păcat de votul nostru. Mâine la fel va fi. O să fim o masă de anti-votanți care va lupta cu votanţii trecutului. O să ne mânjim de roşu, o să ne înfuriem dacă mai lăsăm încă cinci ani să treacă şi noi să ne zbatem în mocirlă, doar pentru că vrem pomeni înainte să murim de foame.

Dragi votanţi, scriu rândurile de mai sus, vă adresez rândurile de mai jos cu gândul că mâine, o să votăm fără nicio șpagă în buzunar, fără nicio găleată pusă la colecţie, fără nicio sticlă sau pungă primită din “convingerea” că facem bine. Am glumit că îmi vând votul pentru cât vor câştiga aleşii pe următorii cinci ani, ca să mă îmbogăţesc pe sărăcia altora. Am primit pliante, toate au zburat la gunoi. Nu vreau să fiu convins într-o săptămână că tot dezastrul din ultima vreme se va repara cu ei la putere. Sunt la putere deja, nu e cea mai mare putere, dar e puterea să îşi dorească să ne ajute. Unii au făcut-o de ochii lumii, alţii că s-a putut unde a fost cazul. Dragi votanţi, votul se vinde doar cu o ştampilă pusă gratuit, cu încrederea că iese cine trebuie. Nici măcar cu scârba că nu trebuie să iasă un măscărici sau că o femeie nu e potrivită să ne conducă. Votul se pune din experienţă, din încredere, din convingere. Că alt vot mai vine doar peste cinci ani. Şi atunci, o să te obişnuieşti cu gândul că ai ales de supărare sau din lăcomie. Dragi votanţi, în ultima vreme, am văzut lupta aprigă dusă între fiecare. Stânga cu dreapta, bărbatul şi femeia, roşu cu albastru, comunism feroce şi capitalism atroce. Lupta noastră este să ne facem treabă cât mai bine ca cetăţeni. Fără stat acasă de lene, fără anulat de vot, fără împrumutat ștampila unui candidat pomanagiu. Mă simt ca un evanghelist plictisit care fâlfâie nişte cuvinte. Dar chiar îmi doresc să nu plec din ţara asta. Îmi place prea mult aici, sunt prea multe lucruri bune care se vor întâmpla datorită nouă, că nu merită să mă vând din cauza lor.

Dragi candidaţi, n-o să-mi citiţi scrisoarea pentru că nu vreau să vă conving de nimic. N-am puteri de hipnotist, nu sunt cel mai mare convingător din lume. Sunt unul din cei foarte mulţi cetăţeni care citeşte, urmăreşte şi ascultă trecutul ca să îşi dea seama cât de interesant o să fie viitorul. Prezentul zice că nu e bine. Nici măcar dacă încerc să fiu optimist nu mă pot păcăli că este bine. Nu e bine că stagnăm. Nu e bine că ne vindecăm foarte greu şi atunci când e ultima cale înainte de execuţie. Am câte o bucurie din partea voastră atunci când vă faceţi de ruşine prin umanitatea voastră. Dar oameni sunteţi, greşeli faceţi şi nu vă cert. Vă bat obrazul doar dacă minţiţi cu neruşinare. Dacă promiteţi cu gura şi furaţi cu ambele mâini. Dacă mă convingeţi să îmi vând convingerea că o să fie bine şi mă aruncaţi la gunoi la prima ocazie de îmbogăţire rapidă pentru voi. Nu există tartore pentru voi mai rău şi mai aprig decât noi. Doar ca sentinţa e prea uşoară. Cine pierde, încearcă iar, cine câştigă, va face prea puţine. Şi aici e tot din vina voastră. Nu ştiţi să pierdeţi, nu ştiţi să câştigaţi. Nu ştiţi să împărtăşiţi. Nu ştiţi decât să împroşcaţi, să atacaţi, uneori să vă apăraţi. În numele ţării mele, vă rog să nu vă bateţi joc de mine, de copiii mei, de visurile mele de a rămâne aici. Ca şi eu o să îmi bat joc de votul meu şi mi-l voi anula precum şi voi o să îmi anulaţi toate speranţele într-o ţară mai frumoasă. Nu sunt mândru că sunt român, nu am chef de lucruri bine făcute, nu vreau una bună, nu vreau idei originale. Alea se tot practică. Vreau să fiţi oameni corecţi şi să ne lăsaţi să trăim în ţara asta, fără să vă ardem pe rug la prima ocazie. Lăsaţi-ne să votăm ca să vă lăsăm să trăiţi ca preşedinte.

Lasă un răspuns

