Scrise şi citite.


După ce mergi cu mare tupeu pe un drum zilnic, faci o pauză şi îţi zici că revii. Pauza se măreşte, prăpastia creşte şi dacă vrei să te reapuci, trebuie să faci pact cu dracu’, trebuie să îţi jupoi sufletul, trebuie să sfârteci orice lenevie avuțită şi mai mult ca sigur, trebuie să contemplezi cum să reîncepi călătoria. Am stat şi am scris, am stat şi n-am scris, acum scriu şi nu mai vreau să stau. Ador gândurile care dau navală şi mă pun într-o stare de bine. Scriu aşa cum mă duce mâna pe tastatură şi cum porunca minţii mele se contopeşte cu fuga degetelor printre rânduri digitale. Citesc lucruri care mă pot face să le scriu, observ fapte care mă determină să le scriu, păţesc vrute şi nevrute care îmi dau pagini întregi, cuvinte cu nemiluita şi caractere greu de cuantificat. Dar nu sunt în stare să citesc ce am scris şi să fiu mulţumit. Ştiu că stau pe o prăpastie şi mereu mă scap de hăul din care aş putea să îmi găsesc liniştea deplină. Dar ştiu că sunt împins de mine să sar. Să traversez zona în care mă simt bine. Să mă uit în jos, să ştiu ce mă aşteaptă şi să vreau să trec peste ce cred că ar fi şi să stau focusat pe ce este.

Acesta mi-a fost gândul o bună perioadă. Stai în pat, la căldurica, citeşte altceva, scrie ceva şi mulţumeşte-te că ai făcut-o. Şi a mers o perioadă. Şi căldurica, şi pătuţul şi obiceiul de a devora rânduri şi a construi altele, sub caracter şi semnătura proprie. Dar azi e o zi de luni, este o zi în care o provocare mi-a fost aruncată, şi cu ea, mi-am însuşit ceea ce fac, recunosc cine sunt şi sunt mândru că sunt aşa cum sunt. Cine mi-ar citi lista de cărţi, că despre această provocare îndrug aici, şi-ar da seama că mi-am oferit oglinda mea literară. Fiecare titlu, deşirat şi înşirat într-un mod psihologic ar face ca fiinţa numită Ovidiu să fie transparentă ca safirul. Cărţi cu tentă religioasă, pentru ceva ce aveam şi sugrum din raţiuni tipic juvenile. Cărţi tehnice, fără o poveste, dar cu poveţe destule, pentru scârba mea de a trăi viaţa altor personaje şi de a fi personajul necreat de nimeni încă. Cărţi scrise ca să înţeleg cine sunt şi unde mă aflu, cărţi care mă fac să iubesc şi să urăsc unde mă aflu. Cărţi iubite, cadorisite. Cărţi peste cărţi, atâta cât n-am scris, dar atâta cât am fost capabil să citesc pentru a mă descrie în zece titluri. Există pe lumea asta, o altă fiinţă, fără să fie Ovidiu care ştie cum este Ovidiu. Asta face ca scrisul meu să aibă sens. Ştiu că personajul nescris încă are totuşi o poveste rămasă în schiţa povestirii.

Mă joc în lumea cuvintelor pentru că ele îmi fac rău la fel cum îmi fac bine. Am păţit destule să îmi placă puterea cuvintelor, am păţit prea multe să urăsc că nu le pot stăpâni ca să îmi aduc foloase doar de mine urmărite. Dar oricâte aş păţi, oricât aş crea şi indiferent ce aş distruge, nu mă lepăd de ele. Nici în scris, nici în citit. Graiul meu ar şuşoti şi ar ţipa, ar vorbi şi ar îndura ani de pălăvrăgeală. Şi apoi, ar veni un moment, când dai nas în nas, când atingi privirea ta cu a ei, când deschizi gura şi taci în cel mai superb mod posibil. Atunci ştii că tot ce ai vorbit, tot ce ai citit, tot ce ai scris rămâne fără glas. Eşti doar tu şi ea, scriitura ta cea mai de preț, povestea ta de care eşti veşnic mândru. O carte cuprinzând toate cărţile tale, o enciclopedie ambulantă de emoţii şi acţiuni. Cu ea mergi la pas, în scris, în citit, în simţit. Cu ea ai curaj să ai încredere că felul cum te-ai construit merită îmbunătăţit şi că perfecţiunea la care aspiri este călătoria care trebuie făcută în doi. Tu ca cititor, ea ca povestitoare. Amândoi legaţi pe veci de aceeaşi pasiune. Cuvântul.

Lasă un răspuns

