Procrastinare


Cred că e boala generaţiei actuale. Să împingă norocul şi bafta până în cele mai întunecate colţuri şi să meargă pe ideea că până la final, tot vor reuşi. Eu fiind din generaţia curentă, procrastinez într-un mod divin. Momentan nu am nicio obligaţie care să mă pună în situaţia asta, dar în timpul facultăţii, toate proiectele, temele şi examenele erau pregătite abia în ultimul moment. Ştiu sigur că un examen l-am luat cu notă mare, deşi învăţasem cu 3 ore înainte să înceapă, el fiind undeva pe la 8 dimineaţa. Majoritatea proiectelor care trebuiau predate pe mail la 12 noaptea le făceam cu 2 ore înainte, cele care trebuiau predate a doua zi la facultate, le făceam în ziua predării, de fapt în noaptea şi în ziua predării. Şi atitudinea asta de mare procrastinator profesionist se datorează lipsei de provocare. Majoritatea temelor şi proiectelor nu îmi suscitau atât de mult interesul să le fac în ziua în care le primeam. Şi preferam să simt adrenalina în momentul în care ştiam că mai am puţin şi trebuie să predau proiectul în cauză. Fix în acele momente premergătoare predării, mintea mea funcţiona la capacitate maximă, chiar îşi depăşea atribuţiile.

Vorbind din punctul meu de vedere, în anii studenţiei, câţiva la număr, procrastinarea mi-a oferit cea mai bună fiolă de inspiraţie şi cele mai mari note posibile. Şi când nu se întâmpla, ştiam că mă pot baza pe sesiunea de măriri să repar. Şi atunci, tot la fel forţam nota şi mă pregăteam fix în ultimele 5 secunde. O fi faptul că nu fac vreun sport extrem şi atunci, îmi provoc palpitaţii gratuite mie şi minţii mele. Dar se merită. Textele erau realizate într-un ritm rapid, fără să revin asupra lor. Cel mult le puneam diacritice şi atunci reuşeam să le mai editez puţin. De aici inspiraţia mea este la nivel înalt fix în momentul în care trebuie să mă achit de o sarcină. Din acest motiv, şi textele care şi-au făcut prezența pe blog, mai mult de 95% din ele sunt scrise cu 30 de minute înainte de miezul nopţii.

Sunt obligat de timp să fiu inspirat, să nu stau să toc cuvintele inutil, sunt obligat de situaţie să fiu rapid şi creativ într-un termen scurt. Asta pentru mine este o gură de aer proaspăt să ştiu că sub presiune pot produce rezultate destul de bune. Mă ajută în eventualitatea în care va trebui să mă descurc atunci când voi fi între ciocan şi nicovală. Procrastinarea, folosită de cine trebuie, aşa cum trebuie, cât trebuie, ajută la rezultate excepţionale sau la dezvoltarea unei atitudinii faţă de presiune. Pentru mine, presiunea timpului este un drog vital. Scriu mai inspirat, scriu mai creativ. Încă nu am avut proiecte creative care să nu implice scrisul şi să procrastinez. Până nu voi fi pus în situaţia aceea, nu am de unde ştii.

Sunt mai mult ca sigur, că pentru cine se fereşte de vicii stupide sau sporturi extreme, procrastinarea face bine pentru inimă. Provoacă râuri şi valuri de adrenalină. Provoacă şi plâns şi nervi şi palpitaţii atunci când eşti în ultima săptămână şi licenţa nu vrea să se mai scrie odată. Sau disertaţia, sau teza de doctorat, sau eseul care îţi aduce cea mai importantă notă pe anul ăsta. Orice ar fi, procrastinarea te face să zici că nu vei mai face niciodată aşa, şi la următoarea ocazie, o vei face cu şi mai mare abnegaţie, cu şi mai mare lene şi curaj să forţezi nota. Procrastinarea va trage mâța de coadă, va întinde coarda, va sări calul şi va încerca să taie frunze la câini. E treaba mea, a ta şi a tuturor procrastinatorilor profesionişti să n-o lăsăm să devină mod de viaţă. Cel mult o injecţie de curaj, adrenalină şi o săptămână nedormită pentru marele proiect. Mai mult de atât şi te agiţi degeaba, că te duci în jos.

Lasă un răspuns

