Tehno-experiență.


Astăzi a fost conferinţa anuală pentru dezvoltatori de la Apple. A fost un orgasm în materie de prezentări ale unor noi experienţe. Nu mă leg de ea la modul detaliat, mai mult ca sigur câteva mii de site-uri şi publicaţii au acoperit în timp real subiectul şi au dezbătut după, ce s-a prezentat acolo. Eu vreau să mă leg de un principiu, indiferent dacă îmi voi atribui eticheta de fan Apple. Disertaţia mea este pe Apple, studiul de caz pe iPhone, urmărind evoluţia sa în presă din 2007 până în prezent, inclusiv tot ce s-a menţionat despre telefon la conferinţa de azi. Principiul meu se regăseşte şi la alte companii, într-o proporţie mai mică sau mai mare, într-o formă sau alta. Principiul poartă numele de experienţă imersivă. Nu se scufundă nimeni cu submarinul pentru o astfel de experienţă, ci felul cum o persoană interacţionează cu tehnologia din jurul lui într-o manieră atât de intuitivă, încât nu ai nevoie de o curbă de învăţare prea mare sau prea abruptă ca să te simţi stăpân pe tehnologia pe care o controlezi.

De felul meu, sunt o persoană eminamente tehnică, deşi am influenţe literare şi scriitoriceşti în mine. Din acest motiv, sunt avocatul experienţe logice şi uşoare pentru ceva ce foloseşti zilnic. Nimeni nu îşi doreşte să stea să înveţe timp de jumătate de an să îşi controleze telefonul, să se uite pe tutoriale de pe internet sau să caute sprijin din partea altor utilizatori cum să culeagă tot ce e mai bun din telefonul/tableta/laptopul său. Ca şi idee, am un telefon pe Android, o tabletă cu iOS, respectiv iPadul şi un laptop mergând pe Windows, aşa că din acest punct de vedere, sunt o persoană care gustă din fiecare experienţă pe care o poate oferi o companie din domeniu. Singura problemă, poate nu doar pentru mine ci pentru mulţi ca mine este faptul că experienţa în mare parte, dacă nu stai să o bibilești enorm de mult, dacă nu cauţi şi nu dai greş până la cel mai bun rezultat, experienţă în sine nu este imersivă, intuitivă sau logică din momentul în care ai luat în mână telefonul sau tableta sau laptopul. Mulţi vor zice că oamenii tehnici oricum asta adoră, să stea să bibilească un telefon, să îl facă aşa cum le place, să aibă un laptop croit pe personalitatea lor. Şi le-aş da foarte mare dreptate. Laptopul meu, după mult timp de bibilit la el, după mulţi ani de utilizator Windows, acum că sunt pe ultima versiune de Windows, cu toate update-urile şi cu tot ce înseamnă “user experience” sunt mulţumit de cum mă înţeleg cu calculatorul personal şi ce îmi poate oferi el mie. Din păcate, nu sunt excepţional de mulţumit sau nu mă simt satisfăcut din prisma faptului că laptopul, telefonul şi tableta comunică doar pentru că am făcut eforturi să caut cele mai bune soluţii pentru a face comunicarea inter-dispozitive una destul de simplă.

Oamenii norocoşi care sunt obişnuiţi, au fonduri sau posibilitatea de a folosi un întreg ecosistem vor ştii mai bine despre ce vorbesc. Utilizatorii dispozitivelor Apple, de la cap la coadă, nu mă refer doar la cei care au un iPhone pe abonament doar ca să facă poze şi să trimită mesaje, ci acei profesionişti care ştiu să folosească la putere maximă şi la capacitate completă toate funcţiile pe care le are un sistem de operare şi toate abilităţile pe care le are un dispozitiv. Ecosistemul se rezumă în fond la exact la definiţia unui ecosistem. Cei care sunt în ecosistemul Apple vor fi oarecum tăiaţi de realitatea celorlalţi. Vor avea laptopuri râvnite de alţii, un sistem de operare gratuit, tablete folosite de multe companii, telefoane care se vând în zeci de milioane de unităţi. Vor avea aplicaţii foarte bune, experienţă de utilizare foarte mulţumitoare şi ca un pachet întreg de servicii, vor fi mai avantajaţi în ceea ce priveşte maniera prin care interacţionează cu dispozitivele lor. Profesioniştii din domeniu folosesc în marea lor majoritate programe dezvoltate doar pentru Apple pe dispozitive făcute de Apple. Mai sunt şi cei care au calculatoare construite special din părţi care le vor permite să folosească sistemul de operare de la Apple. Oricare ar fi cazul, ei fac asta din cauza sau datorită experienţei. Sunt conştienţi că trioleta sistem de operare-aplicații-dispozitive este una menită să le uşureze viaţa.

Ca să închei, nu sunt plătit de Apple şi nici nu beneficiez de întreaga experienţă pe care mi-aş dori-o. Am avut parte de ea pe bucăţi, mi-am instalat în maşini virtuale sistemul de operare pentru calculator, am tableta, telefonul l-am încercat la prieteni şi am pus mâna pe un calculator Apple să ştiu ce îmi doresc. Faptul că m-am uitat la conferinţă m-a convins să scriu articolul. Microsoft sau Google, artizanii competitori ai companiei Apple fac lucruri foarte bune în domeniul lor. Altfel nu ar fi pe primele locuri înaintea sau după Apple în diferite aspecte. Dar încă nu au reuşit, cu accentul pe “încă” să definească o experienţă completă. Nu înseamnă că nu încearcă. Fiecare companie are sistem de operare mobil, pentru laptopuri, au tablete scoase sub siglă proprie, au diferite servicii şi aplicaţii proprii. Din perspectiva unui utilizator, lucrurile sunt foarte bune, înseamnă că ai de unde alege şi chiar dacă simţi uneori monopol într-o arie sau alta, mereu ştii că poţi sta pe un laptop cu Windows 8, poţi avea un telefon cu Android şi o tabletă cu iOS şi-ţi poți face treaba. Îmi doresc ca fiecare dintre utilizatorii de tehnologie să îşi dorească o experienţă şi nu un gadget care costă bani. Este acelaşi lucru când mergi într-o excursie, vrei să rămâi cu amintirile şi experienţa cunoaşterii unor locuri noi, nu că ai dat bani şi ai mers în Bora Bora. Pentru cine are alte păreri, fiind democraţie, aştept să refac articolul pe baza părerilor.

Lasă un răspuns

