Povestire. Episodul 14.


Nu-i gata ziua. Abia dacă e prânz. După ce grajdul şi-a luat tributul de la mine, urmează curtea. De menţionat că este o curte mare, foarte mare, uriaşă de-a dreptul în comparaţie cu grajdul. De menţionat totuşi că este o curte relativ curată. Deşi sunt găini, bibilici, curci, rațe şi nişte bobocei de gâscă. De menţionat că nu e arşiţă şi pot lucra liniştit în ritmul meu. Anița e tot la spălat de rufe, e cu ochii pe mine. Mai pune ceva pe foc, mai întinde o cămaşă de-a lui Paraschiv pe sârmă, mă mai întreabă cum merge treaba. Cum să meargă, am de măturat, am de dus la gunoi toate resturile adunate de prin curte şi apoi am de făcut nişte ordine. Mai ales că uneori mă mai apucă idei de a ordona şi alinia lucruri de prin curte, să fie totul parcă scos din fabrică.

Încep în faţă, chiar unde e cel mai puţin de curăţat. Din fericire, în faţă, unde este prispa casei, nu prea sunt lucruri să îmi strice mie ordinea universului, respectiv curăţenia cea de toate zilele. E alee betonată, e iarbă şi printre iarbă, puţin muşeţel, nişte gălbenele şi câteva frunze picate de sus, de la viţa-de-vie de sus de pe arcadă. Nimic să mă spetesc prea tare. Cu mătura, aşa frumos, prin mişcări parcă luate din Karate Kid, duc praful dintr-un colţ tocmai în capăt, să pot transporta frumos, pe afară, tocmai la gunoi. Iau şi grebla, să fac puţin ordine dezordonată cu ce e prin iarbă. Să îi dau un aspect mai liniştit, prea multă floră şi frunzăraie e p-acolo. Imediat, cât ai zice hai noroc de la viţa-de-vie, termin şi cu greblatul, iau coşarca şi duc tot ce s-a adunat la grămada cea mare. Îi mai trag o privire curţii din faţă, dau din cap într-o manieră lejeră, da dom’le, am terminat-o şi pe asta şi trec la treaba mai serioasă. Curtea din spate, unde sunt toate orătăniile pământului, cu tot cloncănitul lor, cu toată zarva pe care o pot produce acele păsări.

Încep tocmai de la ele din coteţ. Dacă tot fac o treabă, o fac cu simţ de răspundere. Dau afară cu mătura de sârmă, tot găinaţul strâns pe acolo, le curăţ teica de mâncare, le aduc apă curată, le pun uruială, să mai aibă şi ele diversitate în meniu, să nu se îngraşe de la atâta iarbă. După ce termin cu coteţul lor, mă reped bătrâneşte spre curtea în sine. Încep tot dintr-un colţ dar merg din stânga în dreapta, cu mătura, cu o atenţie mai mare, să nu sară Anița pe mine că îi fac praf şi îi înnegresc rufele de pe sârmă. Încet, încet, treaba capătă contur. Praful nu se saltă, rufele rămân la fel de curate, bătând în lumina Soarelui iar eu, mă achit de sarcinile mele de serviciu. Să zic că vreo două, poate trei coşărci am dus la gunoi din ce s-a strâns de la găini şi de prin curte. Din toată treaba din grajd şi curte, intuiesc că jumătate de căruţă de la mine a venit. Dar nu-i gata. Mai să cred că abia am început. După ce curtea e curăţată, urmează să aranjez ce mai văd eu că e lăsat de izbelişte. Scara pusă lângă perete, lemnele crăpate aranjate la grămadă, găleţile cu apă pentru la cal umplute, dat de mâncare şi la câine, mai ales că se apropie masa de prânz.

E amiază, curăţenia începe să ajungă de final. Nu-s chiar acolo, dar mă apropii. Anița îmi cere să fac o pauză. Şi aşa mai e până apune Soarele. Cică să o ajut cu rufele, are de stors nişte covoare şi îi trebuie şi prezenţa mea. Ea ţine de un capăt, eu de altul şi întoarcem fiecare în sens invers, să iasă până şi sufletul din acele covoare şi preșuri. După ce terminăm cu spălătoria rurală, ne apucăm de pus masa. Ea pune de mămăligă, eu mă duc în grădină să culeg nişte ceapă şi ridichi, să facem o salată pe lângă tocăniţa de cartofi şi ciorba de pui pe care o aveam pregătită. Ceaunul fierbe, mălaiul aşteaptă, ciorbiţa şi tocăniţă stau la foc mic, să nu se încălzească înainte de a se face mămăliga. Eu dau la tocat de ceapă şi ridichi, să pun de salată. Imediat după prânz, după ce stau un pic la umbră, să mă bată briza verii care stă să vină, mă apuc să fac curat şi prin casă. După ce am trecut prin grajd, casa va fi o plimbare prin grădină Raiului. Mâine e zi de mers la iarbă.

Lasă un răspuns

