Povestire. Episodul 3.


Din câmpul cu văcuţe zăresc ce avea să fie curtea bunicilor mei. Acum e tot o curte, dar nu e a lor. Aici stă bunicul Mitrofan. Străbunicul meu. Casă cum vezi la Muzeul Ţăranului Român sau la orice muzeu al satului. Chirpici. Asta era cărămida şi betonul perioadei. Deşi România era o ţară în creştere, satul lor, ca orice sat, era unul captiv în timp. Tot ce creştea era pofta de a munci, de a fi liberi după ani de războaie şi despărţire de fraţii lor de peste Milcov. Gardul, săracul gard, era pe jumătate făcut. Partea din faţă a gardului, cum priveşte spre drum, că nu e şosea încă, e din lemn. Partea dinspre uliţă, doar nuiele înalte, cât să nu vadă toţi ochii curioşi curtea. Vor fi porţi din fier, vor fi porţi din lemn, vor fi porţi impozante. Acum sunt doar nişte bătrânei care aşteaptă să dea naştere unei întregi istorii.

Nu ştiu cum s-a născut, ştiu când. Ştiu că are mulţi fraţi. Sau că avea. Ştiu că s-a îngrijit de ei. Asta mi-a povestit bunica mea. Asta sper să reuşesc să ilustrez. Ea, bunica, Anița în tinereţe, din neamul lui Gârleanu. El, bunicul, Paraschiv în tinereţe, din neamul lui Mitrofan. Nu ştiu cum au dat unul de altul, dar într-un sat, toţi se ştiu şi toţi se cunosc, la un bâlci, la o nuntă, la o serbare, la o slujbă la biserică. Până acolo, bunica mea avea grijă, copilă fiind, de fraţii ei. Ghiţă, Anișoara, Zamfira, Lucreţia şi Nicu. Poate avea mai mulţi, atâţia îmi amintesc, de atâţia ştiu că am avut parte pe la pomeni. Veneau din tot satul să o ajute pe bunica mea. Era o poveste pe care mi-o repeta, parcă istoria era un cerc perfect. Cum ea făcea, făcuse şi mama şi făcusem şi eu. Părinţii ei, ca orice părinţi din vremea aceea, munceau câmpul şi ori luau copiii pe câmp, ori îi lăsau acasă cu cel mai mare dintre ei şi se rugau să nu păţească vreo ceva în toată ziua cât erau singuri.

Anița, bunica mea cu gene de povestitor, ştia să facă mămăligă de la şase ani. Când mi-a zis asta, şi acum dacă mi-ar zice, tot aş rămâne mască. Are mai multă experienţă de a face mămăligă, câtă viaţă are mama şi cu mine adunat. Aşa că în vremurile acelea, mămăligă era pâinea şi gemul lor. Mâncau în primăvara în care am poposit la ei, mămăligă cu corcoduşe din pom, date prin sare, să nu mai fie aşa de acre. Privesc pomul şi îmi imaginez pofta lor. Noi mâncăm ciocolată dacă ne este poftă. Ei mâncau doar de foame. Poftele nu existau. Era foame. Pofta era la sărbători când fiecare punea masă regală. Dar sărbătorile erau de câteva ori pe an. Eu am nimerit la o sărbătoare prea mică să am parte de festin. Vedeam fructe, unele coapte, altele încă acre şi copiii cățăraţi prin copaci, cu bucăţi de mămăligă rece, de aseară, mâncând cu poftă. Şi eu am făcut asta, mâncam corcoduşe, dar de poftă, fără mămăligă. Mâncăm mămăligă cu dulceaţă pe uliţă. Şi mă simţeam liber.

Şi episodul pe care mi-l amintesc cu drag a fost când din necunoştinţă, dar cu toată iubirea de pe lume, Anița le-a făcut fraţilor ei, grâu fiert. Doar că foamea a fost atât de mare, încât nu l-au lăsat să fiarbă atât cât trebuie, şi au început să-l pună pe plita de la sobă şi să îl mănânce cu lingura. Fiecare copil, mic aşa cum era, că nici Anița nu era cine ştie ce femeie în toată regulă, dacă avea zece ani era deja responsabilă pe toată curtea. Şi cum mâncau ei grâu, au început să bea şi apă, şi fără să ştie, grâul nefiert complet, începuse să se umfle în burta lor. Şi după amiază, străbunica Gârleanu, venind de la câmp, îi văzuse pe toţi, prin curte, plângând de durere de burtă. Şi dintre toţi îndureraţii, Anita a fost şi mai îndurerată de la o nuia la fund că a făcut aşa ceva. Dar asta e copilăria ei, frumoasă şi plină de învăţături. Ea le-a păţit şi mi le-a povestit, că nu cumva să le păţesc eu. Mâine, aflu de la ea, cum au venit ruşii. Având şase, şapte ani, pe acolo, fiind un punct strategic, putea trece armata. Şi mai, mai, să rămân fără bunica în timpul războiului.

Lasă un răspuns

