Universul lui Persephone


Pentru cine caută sau ştie, Persephone nu a fost o zeiţă prea vizibilă, pentru că sărăcuţa de ea, era în Tartar. Dar pentru mine, Persephone este continuatoarea muncii lui Artemis şi a lui Demeter. Mai mult Demeter şi Persephone se cunosc, în mitologie fiind mamă şi fiică, în realitatea mea fiind deopotrivă la fel de importante pentru propăşirea sufletului meu în sfera educaţională. Datorită celor trei zeiţe, mă pot numi scrib. Unul mărunt, unul în plină creştere, unul care s-ar vrea lua în seamă cândva. A fost descrisă Demeter, Artemis şi-a primit portretul literar, este rândul lui Persephone să fie supusă acuarelei mele textuale. În primul rând, universul ei este reprezentat de litere, cuvinte, fraze, enunţuri, argumente, texte, romane, nuvele şi tot ce înseamnă puterea cuvântului scris, rostit şi explicat. Universul ei m-a cuprins şi pe mine în timpurile trecute şi o cuprind şi pe ea acum, în timpuri calde. Cuvântul pentru ea, pentru mine este aur curat. Sabia cu care poţi tăia şi spinteca sau cu care poţi salva şi apăra o întreagă umanitate.

Persephone este o zeiţă gentilă. Atât la chip, dar şi la sentimente. Dar gentilul din ea capătă forţă de fiecare dată când cuvântul scris şi explicat este de partea ei. Atunci când se hotărăşte să îşi intre în pielea personajului pe care îl înfăţişează de câteva secole, Persephone devine o zeiţă puternică. Cea mai puternică dintre zeiţele care au cuvântul de partea lor. Cel puţin, am primit confirmarea pe care o ştiam dar de care voiam să fiu sigur şi din sfere mai academice decât propria mea simţire. Persephone este o zeiţă cu argumente. Nu te pedepseşte doar dacă o supui la chinuri groaznice precum lipsa unui argument, rostirea de vorbe inutile, scrierea de cuvinte fără noimă şi substanţă. Pedeapsa ei este una simplă. Să păşeşti în lumea ei şi să apuci taurul de coarne, respectiv să pătrunzi într-o carte şi să izbăveşti lectura ei înainte ca Soarele să se vadă la chip cu Luna. Am păţit asta, am fost supus unor furci caudine în spectrul literar, Persephone şi-a arătat puterea şi în acelaşi timp generozitatea. Puterea de a-mi insufla dragostea pentru cuvânt scris, rostit şi simţit şi generozitatea în a lectura şi scrijeli gândurile mele sau ale altora.

Persephone deţine un suflu îmbibat cu poftă de viaţă. Respiră pasiune pentru cuvânt, inspiră suflete să păşească în acest domeniu vast. În fond, fără cuvânt ai avea doar onomatopee, ai avea doar cifre scrise, ai avea doar gânduri nepronunţate. Mă gândesc la influenţa ei în dezvoltarea mea. Mă gândesc că după Artemis, Persephone a continuat să apese asupra mea pana de gâscă, să fiu mai dibace în scris, să fiu mai vorace în argumentat, să fiu mai perspicace în creat texte literare. Texte plăpânde calitativ, texte care se doreau a fi un zbor de al lui Icar, un salt în gol spre universul literelor adunate în cuvinte frumoase înşirate în fraze delicioase aliniate în texte fructuoase. Persephone continuă şi acum să inspire, suflete de tot felul. În fond, dragostea ei pentru ce înseamnă cartea se transformă în pasiunea celorlalţi pentru ce înseamnă lectură. Se transformă în nebunia celor care vor să creeze, în logica infailibilă a celor care vor să critice.

Acum, într-un final deloc terminat, Persephone se înfăşoară precum egalul meu, deşi zeiţă fiind, mai trebuie să sper la un loc în Olimpul ei literar. Ne batem constructiv în idei jucăuşe, ne aruncăm în gura balaurului din poveşti. Spunem povești celor care îşi doresc să le trăiască şi nu dispun de prea multă imaginaţie. Un roman, o nuvelă, o schiţă, o poezie, un eseu, o compunere, o frază sau un cuvânt de mulţumire, fiecare din acestea definesc universul în care Persephone trăieşte cu toată inima ei împărţită celor mai mici scribi şi eroi care au urechi să asculte şi minte să priceapă. Pentru mine, este definiţia exactă a ceea ce înseamnă să faci un lucru din pasiune încă de dinainte să îl faci de nevoie. Munca ei este o poveste continuă. Pasiunea ei este o dragoste neîntreruptă, transformată, evoluată şi dăruită celorlalţi înnebuniţi după lectură. Persephone este zeiţa care trăieşte în toate lumile de basm, în toate scenetele, în toate rimele, în toate argumentele care s-au creat sau se vor crea în mintea unui scrib.

Lasă un răspuns

