Idolul meu.


Mai mult ca sigur vei citi acest text, oricum, până acum ai avut răbdare să le citeşti cam pe toate până la acest text, aşa că nu o să fie mare chin să parcurgi încă o scriitură din partea mea. Singura diferenţă este că deşi unele texte, îţi evocau amintiri din vremurile când aveam o copilărie frumoasă, acesta, este scris ca şi un mulţumesc, poate înainte de vreme, dar fiind ziua mamei tale, mătuşa mea, m-am gândit că acest text va fi un cadou şi pentru ea, şi pentru tine, în care să îţi aduc o mulţumire pentru faptul că ai fost, un model când eram mic, acel om în care voiam să mă transform când creşteam, acum, când eşti un părinte model, un om aşezat la casa lui, dar cu preocupări la fel de copilăreşti, cu apucături la fel de tinereşti, te respect la fel de mult, poate chiar mai mult, pentru că le-ai făcut pe toate în ritmul tău, calculat, ordonat, cu sentiment şi dedicare. Vorbesc acum din ce presupun, cât am fost pribeag prin Ardeal, am vorbit mai rar, discutam doar când se aliniau planetele şi încă regret că distanţa m-a impiediat că îţi zic casă de piatră chiar atunci.

Sper că înţelegi că despre tine vorbesc, oricum îţi voi da personal să citeşti textul, dar tu, vărul meu, acum un bărbat cu tot ce îşi poate dori alături de el. Când eram mic, aveam o părere foarte bună despre tine, deşi te invidiam că le ai pe toate chiar şi atunci, cu toate că uitam să compar diferenţa de vârstă dintre tine şi mine, cei 7 ani care ne vor separa până ne disipăm în spaţiu. Totuşi, ţin minte foarte bine că ajungând la ţară, conta prea puţin vacanţa dacă nu erai şi tu şi vară mea, sora ta. Fără voi, mai greu m-aş fi distrat doar cu cei de acolo, chit că logica dictează că alături de cei de vârsta mă distrez mai bine, totuşi, voi fiind veniţi dintr-un oraş mare, cu o altă educaţie, m-aţi fi ajutat, şi aţi făcut-o, fără voia voastră, să mă dezvolt pe mai multe planuri. Cărţile tale din gimnaziu şi liceu, ţi le-am mâncat pe pâine atunci când nu aveam ce face, am împărţit aceeaşi bicicletă, şi am plimbat-o şi la mulţi ani după ce nu mai erai pe la ţară, am dormit în aceeaşi cameră ca şi tine, după ce toată copilăria noastră s-a cam dus. Mă simţeam, la vârsta la care erai tu, dar cu acea atmosferă pe care o făceam toţi patru atunci când era şi bunica noastră, şi copilăria noastră la ţara era un rai pe pământ. Acum, toate-s duse, ne agăţăm de amintiri, de trecut, râdem de ce a fost, de trăsnăile pe care le-am făcut fiecare, cu toate că, tu ai avut copilăria ta până ca eu să te conştientizez şi apoi eu am avut un fel de copilărie după ce tu ai ales să nu mai vii şi mai ales după ce ai luat-o pe calea studiilor.

Acuma, am revenit din pribegie, cred că discutăm mai des decât am făcut-o în ultimii cinci ani, ne amuzăm, discutăm într-o manieră în care mic fiind, nu puteam să gândesc că o voi face. Doar mă ştii, eram nebun ca şi copil, te puteai înţelege cu mine, dar diferenţa de vârstă făcea imposibilă o comunicare coerentă ca şi acum. Dar respectul exista atunci, acum există şi tot creşte, că te văd cu un fiu, cu o soţie, cu o căsnicie frumoasă şi mereu în capul meu mi te închipui acel tânăr care avea o cămaşă cu numărul zece pe spate şi lăsa tot terenul de fotbal mască prin mişcările sale perfecte. Mai ales că, erai o anomalie în sensul bun, erai şi bun la sport, respectiv la fotbal, dar erai şi eşti foarte bun pe partea intelectuală. Aveai cuvintele la tine, acum ai cunoştinţele după tine, aveai pofta de a râde, acum provoci râsete celui mic şi norocul a făcut să fiu ca un scai după tine, că îţi doreai sau că nu aveai ce face. Datorită ţie, am crescut şi am mers pe drumul şcolii progresive, am vrut şi încă vreau să te ajung, să îţi demonstrez că datorită ţie, sunt capabil de lucruri mari. Cum liceul oricum era musai să îl fac şi facultatea era ceva normal, după master şi doctorat, aici intervine influenţa ta. Nu ştiu dacă voi apuca să fiu omul de ştiinţă pe care îl reprezinţi cu atâta mândrie, dar sper să fiu persoana la fel de echilibrată ca şi tine.

Totuşi, ca să radem un pic, să vezi că ne asemănăm la multe chestii, fie că voiam noi, fie că părinţii noştri aveau un plan măreţ în cap. Avem acelaşi nume de familie, prenumele e similar, numele de sfânt are mai multe aniversări pe an. Suntem vărateci amândoi, la distanţă de două zile cu acei şapte ani dintre noi. Amândoi am fost prin Strasbourg, tu cu studii, eu cu vizite, amândoi cu ochelari, cu intelectul, cu avansări academice. Tu deja doctor pe treaba ta, eu aspir la teza mea de doctorat. Taţii noştri cu mustaţă amândoi, pe aceeaşi structură fizică, înalţi şi impunători în tinereţea lor, noi de-o înălţime apreciabilă dar cu o statură sănătoasă. Şi de vrem, şi de nu ne place, semănăm. Eu dacă voiam să am un idol şi să îl întâlnesc cât mai des, nu puteam să am un idol mai bun ca tine, şi nu că îmi eşti văr, nu că suntem rude şi nu am de ales, dar crescând în anii fragezi ai copilăriei în umbra ta, în loc să fiu batjocorit pentru cine sunt, atunci când trebuia să ai grijă de mine, o făceai, fără să te gândeşti de două ori. Acum, îţi întorc favoarea de fiecare dată când îmi ceri ajutorul. Eu îţi mulţumesc pentru viaţa pe care ai avut-o, un exemplu pentru mine, şi pentru viaţa pe care o ai şi ţi-o dezvolţi încet şi sigur, un drum pe care e bine să îl urmez, cu calm şi pasiune, făcând ceea ce îmi place. Consideră acest text un moment de sinceritate de care nu am fost în stare până acum şi pe care voiam să îl fac chiar de ziua ta, dar atunci, mai degrabă m-aş apuca să deapăn amintiri pe care şi tu le vei rememora cu drag. Până atunci, să ne vedem iar la un meci de FIFA, să ne râdem şi să ne aducem aminte de vremurile bune, pe care încet-încet, să le reclădim pentru viitorul noastru, copiii pe care îi ai şi cei pe care îi voi avea. Stimabile doctor în ştiinţe exacte, mulţumesc pentru tot!

Lasă un răspuns

