De scris.


Suntem sub asediu stimaţi cititori, cei întinşi prin toate colţurile Pământului, mai ales că al nost’ Pământ este rotund, o elipsoidă, nici vorbă de colţuri. Aş fi vrut să scriu despre nişte jucării literare numite cuvinte polisemantice dar fiind sub criza unui timp vremelnic, respectiv având doar un sfert dintr-o oră, trebuie să reproduc un text frumos. Cum un text frumos are nevoie să îi faci curte, să îi sapi de jur împrejur cuvinte mirobolante, eu nu am să fac acest lucru, pentru că nu am curte unde stau, iar curtea de la ţară este plină de zăpadă din ultimele săptămâni de precipitaţii specifice vremii. De săpat, nici atât nu îi voi săpa, nu vreau să îngrop un text înainte să se nască, şi nici nu mă simt un om al câmpului să fac lucrări agricole în luna lui februarie, ar fi chiar culmea la o adică. Textul meu frumos va fi coafat precum un nouă coafură înaintea unei nunţi importante, că ieri tot am jucat sârbe literare. Textul meu frumos va fi puricat de cuvinte mirobolante pentru că vreau să pun gaz pe foc şi să iasă scântei din ce voi scrie.

Nu cred că o să fie cazul pentru acest text frumos, pentru că el nu se va uita într-o oglinde să se admire, eu în niciun caz nu îi vor furniza vreun portret în care să îşi satisfacă propria admiraţie de sine iar textul frumos va rămâne un text modest, simplist, cuminte. De scris voiam să scriu şi despre animale curioase, pe care le auzeam pe la diverse scenete televizate precum ursul, acest mamifer emo, mereu dornic să îşi curmeze zilele prin mesajul său reprodus prin cuvintele mor, mor. Pe lângă urs, avem şi un vulpoi, cel mai şiret animal din pădure, mergând braţ la braţ cu vulpea, cel mai fermoar din respectiva pădure. Pe lângă ele, tropăie agale un rinocerb, că ambele mamifere au ceva coarne, din lipsa unei chifle la micul dejun, elefazanul pentru că mereu ţi-ai dorit să mergi la vânătoare de fazani cu o puşcă pentru elefanţi, drept, gluma mergea mai bine în engleză: shooting pheasants with an elephant-gun. Râdeţi în limba engleză şi zâmbiţi în română, e tot pe acolo. În afară de animale patrulatere de picioare, avem şi păsări, unele foarte cunoscute precum bilibistrocul, prepelista şi potârnichea din franţuzescul potârniș. Altele mai obscure sunt nişte corbi aparţinând lui Edgar, nişte papagali de prin Parlament şi nişte curcani care îţi dau amenzi. Oricum, până la o vârstă, o să vă întâlniţi cu cel puţin o astfel de pasăre.

Pe lângă texte frumoase şi animale interesante, voiam să scriu şi despre tradiţii, că ieri m-a mâncat în cursul călătoriei mele literare să pomenesc despre tradiţii de nuntă şi eu nu aveam cum să mă laud că am fost la mai multe înmormântări decât majorate, botezuri sau nunţi. Nu vă gândiţi că în jurul meu lumea moare ci se întâmplă să fiu mic şi rudele aparţinând rudelor mele să se ducă pe apă-n jos la vale şi eu să nu fiu lăsat singur prin curte şi să asist la acele ceremonii de a-l îngropa pe cel fără suflare şi de a asista la ceea ce se gătea pentru pomană. Din păcate, aceste tradiţii vor merita un text aparte, pentru că sunt mult prea savuroase, precum un pilaf cu măsline mâncat după o ciorbă de raţă la o pomană în plină iarnă. O să termin abrupt, brusc, precum o frână la o trecere de pietoni când o doamnă de bine şi 100 de ani vechime se hotărăşte să traverseze în zece minute 5 metri de asfalt. Textul nu a fost frumos, a încercat să înconjoare logică, a eşuat într-un mod infailibil, dar stă cu capul sus pentru că s-a achitat de sarcina zilnică, aceea de a oferi minim o propoziţie scrisă cu cap şi inspiraţie. Îmi cer scuze pentru milioanele de fani care încă nu mă cunosc, voi încerca să scriu mai bine data viitoare.

Lasă un răspuns

