Sunt român.


Din start menţionez că nu m-a pălit patriotismul literar şi nici nu mă apuc să ridic în slăvi țara în care mă aflu. Dar merită să îi aduc cinste pentru lucrurile frumoase pe care le are, pe care le-am observat, pe care ar trebui să le văd cât mai se află într-o stare vizitabilă. Tărişoara noastră e destul de paradoxală şi ciudată când stai să te gândeşti câte diferenţe notabile se află pe teritoriul ei. Ai oameni enorm de bogaţi, putred de bogaţi, dezgustător de bogaţi. Din cauza, datorită sau prin prisma evenimentelor de după revoluţie, unii au prins taurul de coadă şi au început să facă, literalmente, camioane de bani. Ai oameni înfricoşător de săraci, în speţă pensionarii care votează pentru vremuri mai bune. Am avut ghinionul să întâlnesc o bătrânică, foarte simpatică, foarte sufletistă cu o pensie mai mică decât alocaţia mea din acea vreme. Şi îmi venea să intru în pământ. Şi nu că alocaţia mea ar fi cine ştie ce sumă uriaşă, în comparaţie cu fondurile necesare pentru ca statul să se îngrijească de un deţinut din închisoare, alocaţia mea până să mă fac student îmi aducea o plăcere doar dacă o încasam la final de an şi cumpăram ceva mai de Doamne ajută.

Pe lângă discrepanța foarte bogaţi și foarte săraci, avem discrepanţe intelectuale. Ştim cu toţii, recunoaştem şi ne mândrim cu români de o genialitate uimitoare. Ne aduc medalii de aur de la olimpiade intergalatice, ne aduc premii de la târguri de inventică, primesc burse de la guvernele statelor foarte dezvoltate, lucrează în companii multinaţionale. Cel mai bun exemplu este că a doua cea mai vorbită limbă de la Microsoft este româna. Nu am ce să demonstrez în sensul acesta. Românii sunt o naţie foarte deşteaptă, deşi nu înţeleg cum de am reuşit să ne lăsăm cotropiţi, cuceriţi, invadaţi, minţiţi, păcăliţi şi furaţi de-a lungul istoriei. Nu mereu, dar fix în momentele când nu trebuia să ne lăsăm cu garda jos. Urmează partea cealaltă a ecuaţiei. Românii, nu pot să zic că marea lor  majoritate, dar o proporţie crescândă adoptă un stil de viaţă idiot. Nu doar că importanţa studiului, educaţiei personale, dezvoltării intelectuale şi propăşirii sinelui nu mai reprezintă priorităţi pentru noile generaţii, dar cei care nu beneficiază de condiţii pentru a învăţa, fie pentru că nu vor și n-au de ce, fie pentru că modelele lor în viaţă fac la fel, au demonstrat că un minim scolastic şi un maxim mafiot te pot ajuta. Sunt exemple felurite de oameni, aflaţi în funcţii destul de înalte, care te fac să te ruşinezi că îţi rupi coatele învăţând la cele mai prestigioase universităţi din lume. Fie ai primari agramaţi, politicieni certaţi cu legea, şefi ai diferitelor instituţii cheie care sunt lipsiţi de pregătire în domeniul în care au fost puşi să conducă. Orice exemplu mereu va avea excepţii, oameni care te fac să fii mândru. Dar în ultima perioadă, nu doar că intrăm în pământ de ruşine, dar intrăm în pământ şi din neglijenţa lor. Oamenii mor, şi nu pentru că un accident le cauzează moartea ci pentru că o mână de oameni instruiţi să salveze vieţi fac orice mai puţin acest lucru.

Totuşi, vorbesc de România, nu de monştrii de la conducerea ei. Țărişoara noastră este frumoasă. Este binecuvântată, că alt cuvânt nu s-ar potrivi în context, este binecuvântată cu mai toate formele de relief. Dacă am fi cotropiţi de spirit nemţesc, precizie niponă sau ce alte clişee mai doriţi să inseraţi aici, am fi o ţară foarte dezvoltată. Chiar şi aşa, puteam să o ducem mult mai rău, dacă nu aveam români frumoşi, întreprinzători, harnici şi cu dorinţă de a face bine. Samariteni de primă mână, oameni care merg în afară, învaţă şi revin pentru a schimba câte un petec de ţară în ceva mai bun. Aflu de astfel de români din documentare făcute de alţii, din reportaje difuzate în zile speciale, să ne dăm seama că nu ne ducem de râpă. România este o ţară frumoasă şi pentru că avem români frumoşi fizic. Nu am străbătut prea multe ţări, dar cele în care am fost, nu mi-au oferit vreo privelişte feminină aşa cum o face România. Şi aici, cu ceva precizări. “Datorită” silicoanelor din lumea mondenă, fetele devin “îmbunătăţite”, tunate precum o maşină de curse. Din fericire, nu disper, am exemple să combată prostia feminină în materie de frumuseţe. Fete naturale, provenite din zone unde tradiţia oarecum le obligă să se păstreze frumoase, fără alte piuliţe şi şaibe puse prin capul lor. Cu acele fete, multe, puţine câte sunt, mă pot mândri că stau într-o ţară frumoasă.

România este o ţară magică. Deşi românii, într-o proporţie mare, sunt ancoraţi în religie sau creştinism fervent, acest lucru aduce câteva bucurii mărunte de care ne putem bucura toţi. Atunci când religia este făcută cu sufletul, fără bani, fără dogme impuse de Biserică, atunci românii au de câştigat. Nu sunt arhi-religios, dar arhimandriţii pe care i-am avut m-au făcut să respect logica creştinătăţii. Acei părinţi spirituali, care deşi clerici, făceau parte dintr-o altă Biserică de cea cu care suntem obişnuiţi. Altfel aş fi înţeles rugăciunile Părinților Cleopa, Pârvu sau Papacioc în aceste vremuri. De aici, ţara noastră este pentru mine destul de paradoxală. Am avut oameni de-a Lui Dumnezeu impecabili şi acum observăm o cruciadă împotriva Bisericii Ortodoxe Romane, pentru că în aceste vremuri, sunt consumaţi de capitalism feroce.

România este o ţară minunată. Avem tradiţii, care deşi greu de înţeles, te fac să te simţi mai aproape de strămoşi. Avem obiceiuri comice, pline de viaţă, pline de noimă şi substrat. Avem bunici care ne-au făcut copilăria frumoasă, una de memorat. Avem locuri pe care le vedem în vacanţele noastre, în concediile noastre şi ne bucurăm că există. Deşi preferăm, mai nou, străinătatea, uneori România rămâne o ţară de vizitat. Dovadă stau peisajele care te fac să înmărmureşti de emoţie atunci când le vezi cu ochii tăi. Nu sunt patriot, dar ţara mea merită să fie vizitată de către mine. Cât mai mult din ea merită să fie văzută, admirată, făcută cunoscută altora. Nu sunt cel mai mare român care a trăit vreodată, dar sunt un român curios să vadă de ce România este iubită şi urâtă deopotrivă. Şi de ce străinii sunt uimiţi de ceea ce văd. Poate ştiu mai multe ca noi.

Lasă un răspuns

