Balada plăcintei de sfeclă


Pe o tavă neagră, deţinută de Ionel

Unde se’ntinde moale untul mititel,

Se curăţă şi spală dulcea sfecluță,

Grea-i şi murdară, auzit-ai dom’le Duță?

Căci în pământ sfecla ta dorită

A crescut în timp şi s-a întărit.

Frunzele ei verzi curăţate cu toporul

Cum se curăţă-n primăvară ogorul;

Rădăcina’i albă precum laptele de vacă

Plăcintă dulce băiatu’ avea să-şi facă.

Însă scumpa mamă stă şi mă veghează

Şi cu ochii aţintiţi, gândurile’i salivează.

 

Un orologiu sună trei ore jumătate

În bucătărie pe masă cumva aluatu’ se zbate?

– “Eu sunt, bun băiat, coca ta crescută

Eu, şi de-ndată, de sfeclă sunt umplută.

Umplutura noastră fuse bună asta-dată:

Mica mea fierbere se dădea terminată

Dar întinde umplutura… C-o lingură din popor

Cuptorul suflă cald… Încep să mă coc uşor!”

Tânăra plăcintă într-o tavă sare

– “Ce bine’i aici! zise aluatul moale.

Apoi tava plină l-a copt a intrat

Şi-n căldură mare, două ceasuri a stat.

– “Ce admiri, tu, Ovidiule? Plăcinta-i delicioasă;

Gustul ei prin gură mii de papile apasă.

Eu sunt a ta plăcere; tu eşti bucătarul meu!

De nu mănânci acuma, nu-ţi sunt plăcintă eu!

Însă dacă răbdarea, vrând să delireze

Orele aşteptării mele ca să mă devoreze,

Copilul tău din suflet, atât a aşteptat;

Dacă tu eşti copil cu adevărat,

Apoi tu plăcinta fără furculiţa

Poţi mânca, o singură bucăţică.

Du-te la desene! Râzând să te dobori!

Şi-ţi va fi stomacul pururi uşor!”

 

Ovidiu se întoarse şi din plăcintă-nhață;

Gustul ei prea dulce nu-i făcuse greaţă.

Pofta iar începe… Bucăţi mâncate

Pier ca nişte soricei, de cotoi înfulecate.

Lasă un răspuns

